![wnioski-z-funduszu-Pracy-na-pozyczke-dla-mikroprzedsiebiorcow-do-5000-zl.jpg](https://inplus.lublin.pl/wp-content/uploads/2021/07/wnioski-z-funduszu-Pracy-na-pozyczke-dla-mikroprzedsiebiorcow-do-5000-zl.jpg)
W ostatnim czasie otrzymujemy wiele pytań w związku z nowymi przepisami. Uważamy, że każdy przedsiębiorca powinien mieć dostęp do rzetelnych informacji, które są zaprezentowane w przejrzysty i przyjazny sposób. Dlatego postanowiliśmy stworzyć serię wpisów, które będą odpowiadać na najczęściej docierające do nas pytania i postaramy się w jasny sposób objaśnić zagadnienia nurtujące przedsiębiorców.
1. Na co może być przeznaczona pożyczka?
Może być spożytkowana na bieżące koszty prowadzenia działalności: składki, podatki, koszty wynajmu lokalu.
2. Czy jest możliwe umorzenie pożyczki?
Pożyczka oraz odsetki, po złożeniu wniosku przez mikroprzedsiębiorcę może zostać umorzona pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca przez okres 3 miesięcy od daty jej udzielenia nie zmniejszy stanu zatrudnienia w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy w odniesieniu do stanu zatrudnienia na dzień 29 lutego 2020 r. W tym wniosku mikroprzedsiębiorca oświadcza, że nie zmniejszył stanu zatrudnienia.
3. Kiedy powinienem ubiegać się o pożyczkę?
Warunkiem otrzymania pożyczki jest prowadzenie działalności gospodarczej przed dniem 1 marca 2020 r. oraz spełnienie warunków z art. 7 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. tj. przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
a) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro oraz
b) zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników
4. Jaki jest minimalny okres prowadzenia działalności?
Nie ma takiego warunku. Warunkiem możliwości ubiegania się o pożyczkę, jest prowadzenie działalności gospodarczej przed dniem 1 marca 2020 r.
5. Czy trzeba udokumentować spadek dochodów?
Nie, nie trzeba w żaden sposób wskazywać spadku w dochodach.
6. Czy mogę korzystać z innych form wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej?
Tak, jest możliwe korzystanie z innych form wsparcia.
7. W jakim terminie powinienem złożyć wniosek o umorzenie pożyczki?
Wniosek o umorzenie pożyczki powinien zostać złożony do 14 dni od dnia spełnienia warunku umorzenia w powiatowym urzędzie pracy w wersji papierowej lub poprzez platformę Praca.gov.pl.
8. W jaki sposób udokumentować utrzymanie zatrudnienia?
Należy złożyć oświadczenie, i dołączyć do wniosku o umorzenie. Wzór wniosku o umorzenie
stanowi załącznik do umowy z PUP.
9. Co w przypadku nie spłacenia pożyczki?
W sytuacji niespłacenia jakiejkolwiek z rat zgodnie wg obowiązującego harmonogramu spłaty pożyczki, zostaną naliczone odsetki ustawowe od daty wymagalności raty do dnia faktycznej jej zapłaty.
10. W jaki sposób mogę starać się o pożyczkę?
Powinien zostać złożony wniosek o pożyczkę w powiatowym urzędzie pracy odpowiednim dla adresu prowadzenia działalności gospodarczej.
11. Kiedy wsparcie zostanie zrealizowane tj. środki zostaną przelane?
Wnioskowana kwota zostanie zrealizowana jednorazowym przelewem ( całość od razu) na wskazany numer rachunku bankowego, w ciągu do dwóch dni kalendarzowych od daty podpisania umowy. Wniosek złożony w formie elektronicznej tj. opatrzony elektronicznym podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym znacząco przyśpieszy realizację procedury. Dla wniosku papierowego wniosku okres wyczekiwania może się wydłużyć i konieczny może być osobiste stawiennicwto w PUP
12. W jaki sposób przygotować wniosek?
Umowę wraz z wnioskiem należy złożyć w powiatowym urzędzie pracy odpowiednim dla adresu prowadzenia działalności gospodarczej lub korzystając z platformy Praca.gov.pl. Wykaz powiatowych urzędów pracy jest dostępna w formularzu
elektronicznym na stronie praca.gov.pl. Formularz wniosku wraz z umową dla udzielenia pożyczki są dostępne na stronie internetowej powiatowego urzędu pracy, Wortalu Publicznych Służb Zatrudnienia – https://psz.praca.gov.pl/, zaś wniosek w postaci elektronicznej jest również na platformie Praca.gov.pl.
13. Gdzie uzyskam informację o statusie złożonego wniosku?
W tym celu należy skontaktować się z powiatowym urzędem pracy lub sprawdzić na Praca.gov.pl – w przypadku gdy wniosek był złożony przy użyciu platformy.
14. W jaki sposób wygląda procedura informowania na temat mojego wniosku?
Dla wniosków złożonych elektronicznie pisma dotyczące sprawy wnioskodawca otrzyma
na swoje konto w Praca.gov.pl. Powiadomienie o otrzymaniu korespondencji zwrotnej z urzędu wnioskodawca otrzyma także na adres e-mail. Dla wniosków złożonych w formie
papierowej – w formie ustalonej z PUP.
Jeśli pojawiły by się kolejne pytania na temat pożyczki dla mikroprzedsiębiorców, to serdecznie zapraszamy do kontaktu z biurem InPlus w Lublinie! Chętnie odpowiemy na inne nurtujące Państwa pytania.