
E-paragony to rozwiązanie, którego wprowadzenie zapowiadano już w ubiegłym roku. Wybuch pandemii koronawirusa przyspieszył prace nad ich wdrożeniem. Również w związku z walką z COVID-19 szybciej pojawiła się możliwość wprowadzenia wirtualnych kas fiskalnych. Kto skorzysta na tych nowych rozwiązaniach?
Co to jest e-paragon?
E-paragon to elektroniczna wersja tradycyjnego paragonu. Jest to cyfrowe potwierdzenie dokonania transakcji i poświadczenie jej legalności pod względem fiskalnym i księgowym.
E-paragon traktowany jest na równi z paragonem tradycyjnym, jako pełnoprawny dowód zapłaty. Na jego podstawie można dokonać reklamacji czy domagać się zwrotu pieniędzy za zakupiony towar, który nie spełnił naszych oczekiwań. E-paragon jest też w pełni uznawany w sytuacji starania się o zwrot kosztów czy zapomogę.
Pilotażowy program eParagon
Pilotażowy program wprowadzenia e-paragonów trwał przez ostatnie kilkanaście miesięcy. Uruchomiony został przez PKO, ORLEN, KIR, we współpracy z Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService.
Klienci banku PKO płacili kartą debetową za paliwo na stacji ORLEN, za pośrednictwem terminali obsługiwanych przez eService. Po każdej płatności paragon w wersji elektronicznej trafiał do specjalnej sekcji w serwisie internetowym PKO. Kupujący miał do niego dostęp po zalogowaniu się na swój rachunek w banku.
Wśród firm testujących nowe rozwiązanie znalazły się również: Ikea, sieć drogerii Super-Pharm czy Decathlon.
Już w fazie pilotażowej e-paragony cieszyły się tak dużym zainteresowaniem, że rząd zdecydował się na przyspieszenie prac nad ich wdrożeniem. Na szybsze wprowadzenie programu wpływ miała również sytuacja na świecie i pojawienie się pandemii koronawirusa.
Teoretycznie od 1 kwietnia 2020 r. e-paragony są nową formą dokumentowania sprzedaży. W praktyce jednak do ich pełnego wdrożenia brakuje jeszcze odpowiednich narzędzi.
Zalety wprowadzenia e-paragonów
E-paragon to nowoczesne rozwiązanie, przynoszące wiele korzyści zarówno po stronie podatnika jak i kupującego.
E-paragon – korzyści dla kupującego
Klienci nie muszą już przechowywać całego stosu paragonów, na wypadek, gdyby któryś z nich był potrzebny np. jako dowód zakupu czy w celu rozpatrzenia reklamacji. Teraz mogą dokonać zwrotu bądź zareklamować produkt pokazując paragon w wersji elektronicznej np. na telefonie. Mają więc cały czas nieograniczony dostęp do paragonów w wygodnej formie, bez obaw, że zginią. Dokonując zakupu przedmiotu o wysokiej wartosci, z dłuższym czasem gwarancji wiele osób zapobiegawczo kserowało paragon. Istniało bowiem ryzyko, że tusz na paragonie zblaknie i będzie on nieczytelny.
Z e-paragnem nie ma takich problemów. Dodatkowo znacznie ułatwi on zarządzanie historią zakupów.
E-paragon – korzyści dla podatnika
Dla podatnika wprowadzenie e-paragonów to przede wszystkim niższe koszty operacyjne i skrócenie czasu transakcji, który był potrzebny na wydrukowanie paragonu.
Wprowadzenie ich wersji elektronicznej pozwoli zredukować kontakt ze szkodliwymi substancjami. Jedną z nich jest Bisfenol A, wykorzystywany do produkcji papieru termicznego przeznaczonego na paragony. Codzienny kontakt skóry z tą substancją może być szkodliwy dla zdrowia, zwłaszcza, że jego stężenie w paragonach jest nawet 250-1000 razy większe niż w żywności. Jego przenikalność przez skórę wynosi aż 46%. Ta i inne substancje chemiczne szkodzą nie tylko zdrowiu pracowników i klientów, ale trafiają potem do ekosystemu, w postaci śmieci.
Dlatego własnie wprowadzenie e-paragonów to również duży ukłon w stronę naszej planety i ekologii. Już w 2018 roku firma Visa podała, że w Polsce rocznie drukuje się około 12 miliardów paragonów. Oznacza to, iż na ten cel zużywa się ponad 600 000 kilogramów papieru. Dzięki wprowadzeniu e-paragonów nie tylko zostanie ograniczona wycinka drzew, ale również zmniejszy się problem szkodliwych śmieci.
Wprowadzenie e-paragonów ma też na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Resort finansów szacował, że wprowadzenie paragonów w wersji elektronicznej pozwoli zredukować szarą strefę nawet o 10 mld zł.
W obliczu niebezpiecznego wirusa z Wuhan na plus jest także to, że nowe rozwiązanie pozwoli minimalizować kontakt z paragonem. Sprzedawca nie musi go dotykać i przekazywać kupującemu. Paragony elektroniczne pozwalają więc zmniejszyć ryzyko zakarzenia COVID-19.
E-paragony – jak to działa w praktyce?
Z e-paragonów może korzystać każdy przedsiębiorca, zarówno prowadzący jednooosobową działalność gospodarczą, jak mikro, średni i duzi przedsiębiorcy.
Ważne jest to, że jest to ich prawo, a nie obowiązek (przynajmniej na razie). Co więcej to klient może zdecydować w jakiej formie chce otrzymać paragon – czy w postaci papierowej czy elektronicznej.
Na stronie rządowej czytamy:
„Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a) w postaci papierowej lub
b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony” …
Na razie brak więc precyzyjniejszych zapisów określających w jakiej dokładnie formie sprzedawca miałby przekazać e-paragon klientowi. Najprawdopodobniej wysyłany będzie na adres e-mail lub w formie smsa.
Od kiedy można wystawiać e-paragony?
Usługa e-paragonów dostępna jest od 1 kwietnia 2020 dla wszystkich podatników, którzy są zobowiązani do wystawiania paragonów fiskalnych. W teorii, bo w praktyce do ich wystawienia będą potrzebne wirtualne kasy fiskalne. Zainstalowane na nich oprogramowanie umożliwi wygenerowanie i przesłanie paragonu w wersji elektronicznej do klienta.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów wirtualne kasy fiskalne mogą być stosowane od 1 czerwca br. Na początek mogą z nich korzystać wybrane branże:
– transportowa
– hotelarska
– gastronomiczna
– sprzedaż węgla, brykietu i koksu.
Ograniczenia dotkną też dużych przedsiębiorców. Podmioty, których sprzedaż w ciągu ostatnich dwóch lat przekroczyła wartość 10 mld euro, nie będą mogli korzystać z wirtualnych kas fiskalnych.
Nawet jeśli te obostrzenia zostaną utrzymane, z e-paragonów wciąż będzie mogło skorzystać około 80% polskich przedsiębiorców.
Również podmioty posiadające kasy fiskalne online będą mogły wykorzystać je do wystawiania e-paragonów. Na tę chwilę jednak urządzenia te nie mają odpowiedniej funkcjonalności. Trzeba więc czekać, aż takowe powstaną. Szacuje się, że może się to udać już w drugiej połowie tego roku.
Póki co tradycyjne paragony nie odeszły jeszcze do lamusa. Ale pewne jest, że z czasem będzie ich coraz mniej, a tych elektronicznych coraz więcej.