Bez Paniki, to tylko koszty! Kilka sposobów na budowanie świadomości kosztowej u pracowników

30 października 20220
micheile-dot-com-SoT4-mZhyhE-unsplash-1280x853.jpg

Inflacja, wzrost cen energii, słaba złotówka i niestabilna sytuacja na rynku pracy sprawia, że nasze zachowania konsumenckie zmieniają się, coraz częściej myślimy o własnym budżecie domowym, ale czy wszyscy zdajemy sobie sprawę z kosztów w firmie?

Świadomość kosztów

Nasze decyzje zakupowe są coraz bardziej przemyślane a towar dwukrotnie oglądany, zanim wyląduje w naszym koszyku.
Świadomość kosztów i ich wpływ na kształt budżetu domowego skłania nas do coraz rozważniejszego gospodarowania naszym portfelem. Coraz częściej wybieramy tańsze produkty, zaczynamy zerkać na rachunki, szukając oszczędności w zwykłym gaszeniu światła i rezygnujemy z rzeczy, które nie są nam niezbędne do życia (np. rozrywka, restauracje czy dodatkowe ubrania). Słyszeliśmy również o tym, że coraz częściej pracownicy przed zakończeniem pracy, ładują swoje telefony i laptopy, aby zaoszczędzić domowych rachunkach za prąd. I tutaj, przechodzimy do sedna. No bo co zrobić, aby nasi pracownicy, również zaczęli myśleć o kosztach w firmie.
Nie mamy tu na myśli wszystkich kosztów, ale tych, na które pracownicy mają faktyczny wpływ.

Oszczedności w firmie, od czego zacząć?

To proste! Od budowania świadomości! Jeśli nie podzielisz się z pracownikami swoimi spostrzeżeniami, mogą o tym w ogóle nie pomyśleć. Przecież to nie oni płacą, więc … . Budowanie świadomości i wytłumaczenie im celu oszczędności firmowych to pierwszy i podstawowy krok w budowaniu świadomości kosztowej w Waszej organizacji. Zespół musi wiedzieć i rozumieć, dlaczego ma np. drukować dwustronnie albo gasić światło po wyjściu z ubikacji. Co ważne, w uświadamianiu zespołu nie chodzi o zastraszenie i wywołanie lęku tym, że w firmie dzieje się źle. Chodzi o to, żeby Wasz pracownik wiedział, że obniżanie niepotrzebnych kosztów potrafi wygenerować dodatkowe oszczędności, które mogą być przeznaczone na bardziej pożyteczne rzeczy, takie jak dodatkowa impreza integracyjna, wymiana firmowego sprzętu czy też dodatkowe szkolenia.

Jak szukać oszczędności w firmie ?

Zacznij od ekologi!
Proekologiczne zachowania są w modzie, więc będzie Wam łatwiej je wprowadzić.
Oszczędzanie energii możesz zacząć od inwestycji w sprzęt o mniejszym zużyciu energii oraz poproszenie pracownika, aby po skończonej pracy wyłączył np. monitor lub drukarkę. Urządzenia pozostawione w trybie stand-by, dalej pobierają energię, a przecież nikt z nich nie korzysta.

Ciągnąc dalej temat ekologii, wprowadź zasadę segregacji śmieci. W biurze nie jest to skomplikowane a na pewno zmniejszy opłaty związane z ich wywozem śmieci.

Czy naprawdę musisz drukować? 

Zdarza Wam się drukować rzeczy, które w rzeczywistości nie są potrzebne i można swobodnie sobie z nimi poradzić, wykorzystując narzędzie on-line? Jeśli tak, to wiesz co z tym zrobić. Uczul pracowników, żeby drukowanie ograniczyli do najpotrzebniejszych rzeczy, a jeśli już muszą to robić, to niech drukują dwustronnie lub całkowicie zmniejszą stronę i drukują dwie strony na jednej. Ograniczenie zużycia ryzy papieru w ujęciu rocznym da odczuwalną korzyść w postaci nowej myszki, klawiatury czy dodatkowych kilku piw podczas integracji.

A jeśli już przy drukowaniu, to kojarzycie szroty? Kartki, które są wydrukowane z jednej strony, natomiast druga, zupełnie czysta może posłużyć np. jako brudnopis. I tak serio, to mamy nadzieje, że nie drukujecie maili 🙂

Optymalizacja czasu pracy

Skoro mówimy o oszczędności, to warto pomyśleć o optymalizacji czasu naszych pracowników. W końcu ich czas jest dla nas najważniejszy, dlaczego zatem nie pomyśleć o drobnych rzeczach, które w konsekwencji usprawnią ich pracę.

Weźmy pod uwagę faktury za paliwo. Czy nie lepiej rozważyć jednej zbiorczej faktury, zamiast kilku, kilkunastu miesięcznie? Przecież wartość na fakturze nie jest wprost proporcjonalna do ilości wystawionych faktur, więc jeśli raz w miesiącu możecie otrzymać jedną fakturę, na mail, bez konieczności drukowania to dlaczego z tego nie skorzystać?

Podobnie jest z wysyłką maili, np. faktury lub zamówienia. Wykorzystaj funkcje, dzięki, którym możesz w prosty sposób zoptymalizować wysyłkę cyklicznych maili, oszczędzając tym samym czas.

Teraz punkt, który uwielbiamy, bo jest związany z obróbką dużej ilości danych :) Wiecie, że zamiana monitora z przekrojem 15’6 cala na 23,8 cali daje możliwość pracy z ok. 50% większą ilością danych na jednym ekranie? A pomyślcie, co się stanie, jak dołożycie 2 ekrany :).

Na deser opcja pod tytułem, nagrywaj wiadomości. Na WhatsApp, messenger, wszędzie tam, gdzie nie wymaga to bardziej formalnej formy.

Plusy oszczędności w firmie

Jak widzicie, opcji do oszczędzania jest wiele. W InPlus stosujemy większość z nim i z własnego doświadczenia możemy Wam powiedzieć, że działa i można odczuć to w wielu aspektach.
Pierwszy to Finansowy, co prawda nie jest to Bugatti czy też 5 gwiazdek na Mauritiusie, ale w rocznej skali na dobry balet dla naszego teamu uzbieramy :)
Po drugie, wewnętrzne przekonanie, że jednak nie marnujemy, jest dla nas chyba jeszcze większy plusem niż wymiar finansowy. To trochę tak jakbyśmy mogli z jakiejś okazji skorzystać lub nie.

 

 

 

 

 

 


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *